Auto Images AB

Monbijougatan 17e
211 53 Malmö
+46 (40) 661 01 60
+46 (40) 661 01 61

Auto Images AB - vår historia

Auto Images AB firade sitt 15-årsjubileum med en stor fest i samband med Nordisk Panorama i Malmö i september 2013. Då räknade vi igenom allt vi gjort under dessa år och kände oss stolta över det vi åstadkommit.

Det blev 15 dokumentärer, 5 musikdokumentärer, 4 fiktionsprojekt och 5 internationella co-produktioner. Av dessa är 10 långfilmsdokumentärer och 3 är lång spelfilm. Alla projekt i samarbete med SVT, många med SFI. Vid sidan av detta har bolaget under tio år haft en omfattande DVD-utgivning.

Auto Images är ett Malmöbaserat produktionsbolag, som startades hösten 1998. Dokumentärfilmaren Magnus Gertten var med redan från början. År 2000 blev producenten Lennart Ström delägare i bolaget. Idag ägs och drivs det helt och hållet av Lennart och Magnus. I nuläget tillsammans med fyra medarbetare på kontoret på det vibrerande Möllevången i Malmö.

Redan från början fanns en viktig distinktion i idén för Auto Images: Det är idéerna och vårt filmiska kunnande som är grunden. Vi ska inte vara ett bolag som överlever på teknikuthyrning och beställningsfilm. Vi vill helt enkelt genomföra våra egna projekt och satsa på angelägna berättelser med lång livslängd. De karaktärsdrivna dokumentärerna med ett tydligt underdogperspektiv är vårt främsta varumärke, även om vår verksamhet genom åren blivit bredare än så.

I Auto Images affärsidé ingick redan från början att satsa på en stark lokal förankring. Många berättelser kommer från vår egen miljö. ”Gräv där du står” är ett motto som gällt för många av våra produktioner, samtidigt som det alltid handlat om att hitta den universella historien. De internationella resor många av våra filmer gjort visar att vi ofta lyckats.

Ett exempel är VÄGEN TILLBAKA – BLÅDÅRAR 2 (2002), som på pappret enbart är en historia om vår lokala fotbollslag Malmö FF. Samtidigt blev det en numera klassisk skildring av en invandrarpojkes första år i elitfotbollen. Filmen slutar med att han får ett proffskontrakt med Ajax i Amsterdam. Att det sedan råkade bli Zlatan Ibrahimovic som vi valde att följa får väl betraktas som en tacksam kombination av tur och skicklighet. Ett annat bra exempel är långfilmsdokumentären HOPPETS HAMN (2011), en Malmöbaserad berättelse som till dags dato har sålts till 15 TV-länder och fortfarande visas flitigt på internationella filmfestivaler.

Vi har också insett vikten av att bygga sidogrenar i vår verksamhet. Vår DVD-utgivning har genom åren varit mycket framgångsrik. T ex har vår hyllade arkivserie Mitt Hjärtas Malmö har getts ut i 12 volymer under åren 2005-2013 och närmar sig 80 000 sålda exemplar. Serien innehåller privat- och arkivfilm från åren 1905-2000 och är ett av Malmös största kulturprojekt under 2000-talet.

Under åren 2000-2012 har vi drivit ett insamlingsprojekt av äldre privat- och arkivfilm från regionen. Detta har genomförts i samarbete med Malmö Museer och Malmö Stadsarkiv. Malmö Förskönings- och Planteringsförening har varit den viktigaste finansiären. Delar av det insamlade materialet har blivit viktiga byggstenar i vår arkivserie på DVD och även i några av våra långfilmsdokumentärer.

Vår huvudinriktning är dokumentärfilm och har varit så från första början. Vi är dock alldeles för nyfikna på olika typer av film, vilket gör vi genom åren engagerat oss i flera framgångsrika fiktionsprojekt, där Berlinvinnarna OM JAG VÄNDER MIG OM (2003, i regi av Björn Runge) och MIN MORBROR TYCKTE MYCKET OM GULT (2008, i regi av Mats Olof Olsson) blivit filmer som kommer att leva länge.

Bland övriga fiktionsprojekt finns svenska långfilmen DOXA (2005) i regi av Leif Magnusson och co-produktionen av den internationellt framgångsrika danska familjefilmen TINKE (2002).

Auto Images produktioner har genom åren fått fantastiskt fin respons av publik och kritiker. Vår första stora Malmöberättelse FAR TILL STADEN (2001) listades bland Sveriges viktigaste politiska dokumentärer av tidskriften Fokus häromåret.  ”Kolossalt engagerande”, skrev Leif Furhammar i DN.

Den efterföljande Malmöfilmen om fabriksarbeterskan Margit – EN DOFT AV CHOKLAD  (2003) – blev en lokal hit och visades under några månader enbart på biografen Spegeln i Malmö, där den drog omkring 2500 besökare.

Våra långa fotbollsdokumentärer BLÅDÅRAR (1998) och VÄGEN TILLBAKA – BLÅDÅRAR 2 (2002), båda i samarbete med WG Film, nådde snabbt kultstatus och fick hyggliga besökstal på biograferna.

Det långa dokumentära hiphop-dramat från en Malmöförort GÅ LOSS (2004), i regi av Magnus Gertten och Erik Bäfving, hyllades unisont av svenska kritiker. ”En fantastisk liten dokumentärfilm. Den är på riktigt, inte bara gjord som på riktigt”, skrev Johan Croneman. Filmen nominerades till en Guldbagge.

Musikdokumentärerna har varit en viktig del av våra dokumentära projekt. ROLLING LIKE A STONE (2005) visas efter åtta år fortfarande på internationella filmfestivaler. Den har biografvisats i New York, hyllats av New York Times och vunnit ett flertal festivalpriser, inklusive Best Music Documentary på USA:s främsta dokumentärfestival - Silverdocs, Washington DC, 2006.

Vi fick 2008 möjligheten att göra det första utförliga porträttet på den skygge sångaren Lars Winnerbäck, då Sveriges mest säljande manliga artist, vilket resulterade i en musik- och konsertfilm i långfilmslängd. Den fick namnet SOLEN I ÖGONEN och lanserades på 23 Folkets Hus och Parker-biografer en kväll i november 2008. ”En av de bästa svenska musikfilmer som gjorts”, skrev Aftonbladet. Filmen blev också en försäljningssuccé på DVD.

I vår serie för SVT om ikoner i svensk TV-historia vill vi speciellt nämna ERNST-HUGO (2008), i regi av Erik Bäfving, och TV TILL VARJE PRIS (2007), en sorgkantad berättelse om programledaren Lasse Holmqvists uppgång och fall.

En helt annan slags berättelse är den internationella dokumentären LONG DISTANCE LOVE (2008), i regi av Magnus Gertten och Elin Jönsson, som skildrar det hårda livet för en ung man från södra Kirgizistan, som tvingas resa till Moskva i hopp om att hitta ett arbete. Filmen vann Best Documentary Award på Hamptons International Film Festival, New York, 2009, och har även belönats på andra filmfestivaler.

På senare år har Auto Images byggt upp en lyckad satsning på dokumentära co-produktioner i långfilmslängd. Danska ARMADILLO (2010) vann i Cannes och finska THE PUNK SYNDROME (2012) utsågs till Bästa Europeiska Dokumentär i Prix Europa 2013, där även den norska Utøya-berättelsen TILL UNGDOMEN (2012) belönades.

När vi på Auto Images tittar framåt, ser vi ungefär samma differentierade verksamhet. Huvudsidan är stora, välfinansierade dokumentärprojekt med internationell förankring. HOPPETS HAMN (2011) finansierades i sju länder - de fem nordiska samt Tyskland och Polen. Filminstituten i Sverige, Danmark och Norge var med. I finansieringen fanns också EU:s MEDIA-program. Budgeten låg på ca 5 miljoner. Så bör enligt vår mening ett bra dokumentärprojekt byggas för att skapa stabilitet i produktionsbolaget.

Vi har också inlett ett arbete med de nya berättarformer som blir allt vanligare i branschen. Till vårt kommande dokumentärprojekt APRIL 28 – EVERY FACE HAS A NAME utvecklar vi ett transmediaprojekt, som nyligen fick ett stort ekonomiskt stöd från Kulturbryggan. Det gör att vi kan fördjupa upplevelsen och kommunikationen kring vår film. Projekt drivs av våra medarbetare Ann Lundberg och Sebastian Claesson.

Under 2014 gör vi en stor release med dokumentärfilmen TUSEN BITAR, ett djupgående porträtt av artisten Björn Afzelius. Det är en co-produktion med Norge och får biograflansering i båda länderna. I Sverige via TriArt.

En annan release under 2014 är ONCE I DREAMT OF LIFE, ett stort upplagt dokumentärprojekt om självmord i samarbete med Mouka Filmi i Helsingfors, samma bolag som producerade THE PUNK SYNDROME.

Även Setareh Perssons dokumentärfilm om författaren Sofia Rapp Johanssons mörka historia får premiär under 2014.

Under 2014 arbetar vi med utveckling av sju dokumentära projekt, flera av dem i långfilmslängd. Den fjärde filmen är ett fiktionsprojekt med den erfarna teaterregissören Sara Cronberg, som är en del av vår satsning på att samarbeta med fler kvinnliga filmare. Sara är utvald till regissörsgruppen i Pure Fiction-satsningen.

Det är inte lätt att bli långvarig i filmbranschen, men Auto Images har lyckats i 15 år nu. Arbetsglädjen är på topp och vi är övertygade om att vi fortfarande inte släppt våra bästa filmer. De väntar framöver – kanske redan 2014.

 

 

2002. En glimt av bolagets första kontor, en gammal mjölkbutik på Gamla Väster i centrala Malmö.
2006. Auto Images flyttar till Möllevången. Nu finns vi i samma kvarter som rockklubben KB.
Producerad av: 040